شهادت حضرت فاطمه زهرا
شهادت مظلومانه دخت نبی اکرم
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
را تسلیت عرض می نمایم.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم : «... فتکون اوّل من یلحقنى من اهل بیتى فتقدم علىّ محزونة مکروبة مغمومة مقتولة ».
(فاطمه) اولین کسى از اهلبیتم مىباشد که به من ملحق مىگردد، پس بر من وارد مىشود، محزون، مکروب، مغموم، مقتول...
فرائد السمطین ج 2، ص 34
برای دیدن کلیپ مداحی زیبای ((کلمینی)) کلیک کنید
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور. مناظره شیعه و سنی
* * *
قال موسى بن جعفر علیه السلام: انَّ فاطمة سلام الله علیها صدّیقة شهیده.
اصول کافى ج 1، ص 381
* * *
قال ابن عباس: إنّ الرّزیّة کُلَّ الرّزیة، ما حال بین رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم و بین کتابه.
مصیبت تمام مصیبت آنگاه رخ داد که بین پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ونوشتارش حائل گردیدند.
صحیح بخارى ج 1، 120
بخشی ازپرسش ها وپاسخ های آیت الله العظمی مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره که درکتاب «اندیشه های ناب» به چاپ رسیده را در ادامه بخوانید.
*- چرا به حضرت زهرا سلام الله علیها بضعةالنّبی (پارة تن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم میگویند؟
این مطلب، اخذ شده از روایاتی است که از نبّی مکّرم نقل شده است. و حکایت از شدّت تعلّق آن حضرت به وجود مقدّس حضرت زهرا (س)دارد، زیرا نسل مبارک پیامبر اکرم ، یعنی وجود مبارک ائمّة اطهار( از ناحیة مقدّسة حضرت زهرا(س) است.
*- معنای حقیقی کلام نبیّ اکرم که خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند: «فِداها اَبوها» چیست؟ آیا صرفاً یک بیان عاطفی است یا حقیقتی بالاتر از آن؟
اینگونه عبارتها ـ که در زیارات مختلف نیز نسبت به حضرات معصومین(، به طور مکرّر آمده است، مانند «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی»، یا «بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ أُسْرَتِی» که در زیارت عاشورا و زیارت جامعة کبیره وارد شده است ـ کنایه از شدّت محبّتی است که معلول شناخت حقیقت و درک شأن و شخصیّت آن حضرات بوده است و کنایه از اینکه اگر همه چیز فدای آن حقایق قدسی و آن عظمتهای معنوی و آن شخصیّتهای الهی گردد، بهجا و شایسته است؛ بنابر این تعبیر «فِداهَا أبوها» که پیامبر اکرم خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند و نیز تعبیرهای مشابه به آن، که به صورت مکرّر بیان فرمودهاند، معلول شناخت ایشان از مقام رفیع و قدسی حضرت فاطمة زهرا(س) است.
* سخن نبیِّ اکرم که میفرمایند: «وقتی مشتاق بوی بهشت میشوم، فاطمه را میبویم» به چه معنایی است؟
اگر چه همة اهل بیت( رایحة طیّبة سبحانی دارند و منوّر به نور مقدّس الهی هستند، لکن حضرت زهرا&، مظهر لطافت تامّ و نور اتمّ الهی هستند. و چنانکه پیش از این نیز گفتیم، منشأ و سرچشمة وجودی آن حضرت، بنـا بر روایات اهل بیـت(، از بـهشت خـداوند تعالی بوده است. و آن حضرت، یک موجود قدسی و ملکوتی بودهاند که به شکل انسان در این عالم، ظاهر و بارز شده است .
*- در جریان مهاجرت پیامبر(ص) به مدینه، حضرت زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کسانی به مدینه رفتند؟
عدّهای و از جمله حضرت زهرا(س)، به سرپرستی امیرالمؤمنین مهاجرت کردند.
*- فدک چه بوده است و حضرت زهرا(س) چگونه مالک آن شده بودند؟
فدک منطقهای واگذار شده از سوی خداوند متعال به حضرت رسول بوده است که در قرآن و روایات به اینگونه موارد «فیء» گفته شده و در تحت مالکیّت نبّی مکرّم بوده است و آن حضرت به امر خداوند سبحان، آن را به حضرت زهرا(س)واگذار فرمودهاند و چنانکه از روایات استفاده
میشود، این واگذاری بهخاطر حقّی بوده است که حضرت خدیجه(س) به اسلام عزیز داشتهاند.
*- تظلّم خواهی اهل بیت(ع) در مورد فدک به خاطر چه بود؟ آیا دفاع از مال شخصی بوده یا دفاع از مال امّت؟
اوّلاً دفاع از مال واجب است؛ به ویژه آنکه قصد تقویت اسلام را با آن مال داشته باشند .لکن آنچه را باید توجّه داشت، نکتة دوّم است و آن اینکه غصب فدک، بهعنوان اینکه بیتالمال است و یا بهبهانة اینکه پیامبر از خود ارث، باقی نمیگذارد، یک بدعت تاریخی و یک ظلم بزرگ بود که ایستادگی در مقابل بدعت و ظلم از واجبات بزرگ در اسلام است و اهلبیت( در مقابل این بدعت و ظلم ایستادگی فرمودند.
*- علّت دشمنی برخی از زنان پیامبر با حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین چه بوده است؟
اینگونه دشمنیها از صفات رذیله، بهویژه رذیلت بزرگ حسد سرچشمه میگیرد.
حضرت زهرا (س) که مصداق آیه تطهیر است، میخواست با گرفتن اقرار از خلیفه، مسئله مهم خلافت پیامبر (ص) که از آن امام علی (ع) است را تائید کند.
به نقل از خبرگزاری تسنیم ، حکومت پس از رحلت پیامبر (ص) تلاش زیادی کرد تا قطعه زمین فدک را از اختیار حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) خارج کند. به این منظور در منابع نوشته شده است که خلیفه و عوامل او حدیثی را جعل کرد و به پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله نسبت داد که حضرت فرموده است ما انبیا از خود ارثی باقی نمیگذاریم و هرچه از ما بماند صدقه است.
حضرت زهرا سلامالله علیها در رد این حرف بی مبنا فرمودند: «اول اینکه باغ فدک ارث نیست بلکه هبه و بخشش پیامبر بوده و در زمان حیات ایشان در اختیارم بوده است و من در آن دخل و تصرف میکردم. دوم، آیا پیامبر خدا صلیالله علیه و آله خلاف قرآن سخن میگوید؟»
آن حضرت ادامه دادند که: «قرآن میفرماید: و ورث سلیمان داوود؛ سلیمان پیغمبر از داوود پیغمبر ارث برد و یا در جای دیگر میفرماید: زکریای پیغمبر از خداوند میخواهد که خدایا به من فرزندی عطا کن که از من و آل یعقوب ارث ببرد. چگونه میشود پیامبر خدا بگوید که ما پیامبران از خود ارث نمیگذاریم در حالی که آیات صریح قرآن نشاندهنده ارث گذاشتن پیامبران الهی است.»
اینجا بود که خلیفه خلع سلاح شد و گفت: «اگر این هبه بوده است باید برای من شاهد بیاورید.» در حقیقت او میخواست به هر بهانهای جلوی تصرف حضرت زهرا سلامالله علیها در اموال قابلتوجهی را بگیرد که مبادا این پشتوانه مالی در ادعای خلافت امیر مؤمنان علی علیه السلام به کار بیاید و حکومت آنها را با خطر جدی مواجه کند.
حضرت زهرا سلامالله علیها که مصداق آیه تطهیر است در حقیقت میخواست با گرفتن اقرار از خلیفه، مسئله مهم خلافت پیغمبر صلیالله علیه و آله را که از آن حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام است تائید کند.
بنابراین خلیفه هم متوجه این موضوع شد که اگر اینجا سخن حضرت زهرا سلامالله علیها را تائید کند، فردا باید هر صحبت دیگر او را مهر تائید بزند. فلسفه مطالبه باغ فدک این بود نه اینکه حضرت زهرا سلامالله علیها دلبستگی به آن داشته باشند.